DEVAM: 22- Nebi
(s.a.v.)'in, Ashabıyla Hac için ihrama Girmesi, Kurban Getirmeyenlerin Bunu
Umreye Çevirmesi ve Bu Konudaki ihtilaflar
12. Osman, Ali ve Sa'd
- - (-)
11318 (1)- Said b.
el-Müseyyeb der ki: Hz. Osman hac için yola çıktı. Yolun bir yerine ulaştığında
Hz. Ali'ye: "Osman, hacda temettüyü yasakladı" denildi. Ali ise
yanındakilere: "Osman yola çıkınca siz de yola düşün" dedi ve
yanındakilerle birlikte umre için ihrama girdi. Osman, Ali'yle bu konuda konuşmayınca
Ali ona: "Bana bildirilene göre hacda temettüyü yasaklamışsın" dedi.
Osman: "Öyle" dedi. Ali: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in hacda temettü yaptığını görmedin mi?" diye sorunca, Osman:
"Evet, gördüm" dedi.
[Hasen]
Diğer tahric: Nesai
(5/152) rivayet etti.
11319 (2)-Z Said b.
el-Müseyyeb der ki: Hz. Osman hac için yola çıktı. Yolun bir yerine ulaştığında
Hz. Ali'ye: "Osman, hacda temettüyü yasakladı" denildi. Ali ise
yanındakilere: "Osman yola çıkınca siz de yola düşün" dedi ve
yanındakilerle birlikte umre için ihrama girdi. Osman, Ali'yle bu konuda
konuşmayınca Ali ona: "Bana bildirilene göre hacda temettüyü
yasaklamışsın. Oysa Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hacda temettü
yapmadı mı?" dedi. Osman'ın ona ne cevap verdiğini bilmiyorum.
[Hasen]
11320 (3)- Abdullah b.
Şakik der ki: Hz. Osman hacda temettüden alıkoyardı. Hz. Ali ise bunun
yapılabileceği yönünde fetva verirdi. Osman bu konuda onu tenkit etti. Ali:
"Resulullahim (Sallallahu aleyhi ve Sellem) temettü yaptığını biliyorsun
değil mi?" deyince, Osman: "Biliyorum, ama o zamanlar korku taşı
yorduk" dedi.
Şu'be der ki: Katade'ye:
"Osman'ın bahsettiği bu korku ne?" diye sorduğumda:
"Bilmiyorum" dedi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim
(2934-5) rivayet etti.
11321 (4)- Abdullah b.
Şakik der ki: Hz. Osman hacda temettüden alıkoyardı. Hz. Ali ise bunun
yapılabileceğini söylerdi. Osman bu konuda onu tenkit etti. Ali:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte temettü yaptığımızı
biliyorsun değil mi?" deyince, Osman: "Biliyorum, ama o zamanlar
korku taşıyorduk" dedi.
[-Sahih-]
11322 (5)- Abdullah b.
ez-Zübeyr der ki: (Hac mevsiminde) Osman b. Amın'la birlikte Cuhfe'deydik.
Yanında da içlerinde Habib b. Mesleme elFihri'nin de bulunduğu Şamlı bir grup
vardı. Bir ara hacda temettü konusu açılınca Osman: "Haccın ve umrenin tam
olmaları için ikisini hac mevsiminde yapmamak daha uygundur. Umreyi, (hacdan
sonra) Kabe'yi bir iki defa ziyaret ettikten sonra yapmanız daha iyi olur. Zira
Allah da sizlere hayırlar (maddi imkanlar) bahşetmiştir" dedi. O sırada
Hz. Ali de vadide devesini yemliyordu. Osman'ın bu dediği kendisine ulaşınca
gelip Osman'ın başında durdu ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in kıldığı bir sünnet ile Allah'ın Kitab'ın da kulları için tanıdığı
bir ruhsattan ne istiyorsun? Neden insanları bu yönde zora koşup bunları
yasaklıyorsun? Oysa bu (hacda temettü), işi olan veya evi uzaklarda bulunan
kişiler için bir kolaylıktı" dedi. Ardından Ali hem hac, hem de umre için
ihrama girdi. Osman ise insanlara döndü ve: "Ben böyle bir şeyi yasakladım
mı ki? Bunu yasaklamadım. Sadece bu konudaki görüşümü söyledim. Dileyen bu
görüşümü uygular, dileyen de uygulamaz" dedi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Bezzar
(473) rivayet etti.
11323 (6)- Mervan b.
el-Hakem der ki: Hac mevsiminde Hz. Osman ile yol alırken adamın birinin hem
hac, hem de umre için telbiye ettiğini işittik. Osman: "Kim bu?" diye
sorunca: "Ali" dediler. Osman ona: "Bunu yasakladığımı bilmiyor
musun?" deyince, Ali: "Biliyorum, ancak senin sözün için Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sözünü bırakacak değilim" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai
(5/148) rivayet etti.
11324 (7)- Mervan b.
el-Hakem der ki: Hac mevsiminde Mekke ile Medine arasında bir yerde Hz. Osman
hacda temettüyü ve hem hac, hem de umre için birlikte telbiye getirmeyi
yasaklıyordu. Hz. Ali bunu görünce "Umre ve hac için Lebbeyk!"
diyerek hem hac, hem de umre için telbiye getirmeye başladı. Osman:
"İnsanlara bunu yasakladığımı gördüğün halde sen neden bunu
yapıyorsun?" deyince, Ali: "İnsanlardan birinin sözü için
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sünnetini bırakacak değilim!"
dedi.
[Sahih]
11325 (8)- Said b.
el-Müseyyeb der ki: (Hac mevsiminde) Hz. Ali ile Osman, Usfan'da bir araya geldiler.
Osman hacda temettüyü yasaklıyordu. Ali: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yaptığı bir şeyi sen neden yasaklıyorsun?" diye sorunca, Osman:
"Sen işine bak!" karşılığını verdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(1569) ve Müslim (2936) rivayet ettiler.
11326 (9)- Muhammed b.
Abdillah b. el-Haris b. Nevfel b. Abdilmuttalib bildiriyor: Muaviye b. Ebi
Süfyan'ın hac yaptığı yıl Sa'd b. Ebi Vakkas ile Dahhak b. Kays'ın hacda
temettü konusunu konuştuklarını işittim. Dahhak: "Böyle bir şeyi (hacda
temettüyü) ancak Allah'ın emirlerini bilmeyenler yapar" deyince, Sa'd:
"Yeğenim! Ne kötü bir söz söyledin öyle!" dedi. Dahhak: "Ama
Ömer b. el-Hattab böylesi bir şeyi yasakladı" deyince, Sa'd: "Öyle
ama Resulullah (s.a.v.) böyle bir şeyi yaptı, biz de onunla bunu yaptık"
dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Malik,
Muvatta' da (1/317), Tirmizi (823) ve Nesai (5/152) rivayet ettiler.
11327 (10)- Guneym der
ki: Sa'd b. Ebi Vakkas'a hacda temettüyü sorduğumda: "Şu adam (Muaviye)
kafir biri olarak (Mekke fethinde) evinde saklanmışken biz bunu yapmıştık"
dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1235) rivayet etti.
11328 (11)- Abdullah b.
Şakik bildiriyor: Hz. Osman hacda temettüden alıkoyardı. Hz. Ali ise bunun
yapılabileceğini söylerdi. Osman, Ali'ye: "Sen neden halife'nin emirlerini
dinlemiyorsun!" diye çıkışınca, Ali: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) ile birlikte temettü yaptığımızı biliyorsun!" dedi. Osman da:
"Biliyorum, ama o zamanlar korku taşıyorduk" dedi.
[-Sahih-]
13. Muaviye
- - (-)
11329 (1)- Ebu Şeyh
en-Hunai bildiriyor: Muaviye, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından
bir gruba: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kaplan (vahşi
hayvanların) postunun eyer olarak kullanımını yasakladığını biliyorsunuz değil
mi?" diye sorunca: "Allah için söylemek gerekirse evet,
biliyoruz" dediler. Muaviye: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in basit ve küçük miktarda olmadıktan sonra altınla süslenmeyi
yasakladığını da biliyorsunuz değil mi?" diye sorunca: "Allah için
söylemek gerekirse evet, biliyoruz" dediler. Muaviye: "Peki hacda
temettüyü yasakladıgİbı biliyor musunuz?" diye sorunca: "Allah için
söylemek gerekirse hayır, bilmiyoruz" dediler.
[-Sahih-]
Diğer tahric:
Abdurrezzak (217, 19927) rivayet etti.
11330 (2)- Ebu Şeyh
en-Hunaİ bildiriyor: Benim de bulunduğum bir ortamda Muaviye, Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in ashabından bir gruba: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in kaplan (vahşi hayvanların) postunun eyer olarak kullanımını
yasakladığını biliyorsunuz değil mi?" diye sorunca: "Evet"
dediler. Muaviye: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ipek
giyinmeyi yasakladığını biliyorsunuz değil mi?" diye sorunca: "Allah
için söylemek gerekirse evet, biliyoruz" dediler. Muaviye:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in gümüş kapla içecek içmeyi
yasakladığını biliyorsunuz değil mi?" diye sorunca: "Allah için
söylemek gerekirse evet, biliyoruz" dediler. Muaviye: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in basit ve küçük miktarda olmadıktan sonra altınla
süslenmeyi yasakladığını da biliyorsunuz değil mi?" diye sorunca:
"Allah için söylemek gerekirse evet, biliyoruz" dediler. Muaviye:
"Peki hac ile umreyi bir arada yapmayı (hacta temettüyü) yasakladığını
biliyor musunuz?" diye sorunca: "Allah için söylemek gerekirse hayır,
bilmiyoruz" dediler. Bunun üzerine Muaviye: "Valahi bunlarla birlikte
bunu da yasaklamıştı" dedi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Nesai
(8/161) rivayet etti.
11331 (3)- Ebu Şeyh
en-Hunaİ bildiriyor: Muaviye'nin yanında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in ashabından bir toplulukla birlikteydim. Muaviye: "Allah için
söyleyin! Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ipek giyinmeyi yasakladığını
biliyorsunuz değil mi?" diye sorunca, oradakiler: "Allah için
söylemek gerekirse evet, biliyoruz" dediler. Muaviye: "Ben de buna
şahitlik ederim" dedi ve: "Allah için söyleyin! Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in basit ve küçük miktarda olmadıktan sonra
altınla süslenmeyi yasakladığını biliyorsunuz değil mi?" diye sordu.
"Allah için söylemek gerekirse evet, biliyoruz" dediklerinde,
Muaviye:
"Ben de buna
şehadet ederim" dedi ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
kaplan (vahşi hayvanların) postunun eyer olarak kullanımını yasakladığını
biliyorsunuz değil mi?" diye sordu. "Allah için söylemek gerekirse
evet, biliyoruz" dediklerinde, Muaviye: "Ben de buna şahitlik
ederim" dedi ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in gümüş
kapla içecek içmeyi yasakladığını biliyorsunuz değil mi?" diye sordu. "Allah
için söylemek gerekirse evet, biliyoruz" dediklerinde, Muaviye: "Ben
de buna şehadet ederim" dedi ve: "Peki hac ile umreyi bir arada
yapmayı (hac'da temettüyü) yasakladığını da biliyorsunuz değil mi?" diye
sordu. "Allah için söylemek gerekirse hayır, bilmiyoruz"
dediklerinde, Muaviye: "Vallahi bunlarla birlikte bunu da
yasaklamıştı" dedi.
[Sahih]
Heysemi (5/76) der ki:
"Ebu Şeyh dışındaki ravileri Sahih'in ravileridir. Ebu Şeyh de güvenilir
biridir."